O projekcie


Zadanie „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja” zrealizowane dzięki finansowaniu ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to projekt, w ramach którego powstało angażujące narzędzie edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych służące rozpowszechnianiu wiedzy o prawach oraz o ochronie praw konsumenta w Internecie.

W tym celu stworzyliśmy SPOŁECZNOŚĆ, stronę internetową symulującą portal społecznościowy, gdzie uczniowie stykają się z problemami, z jakimi w Internecie może zetknąć się każdy konsument. Wytypowaliśmy 10 sytuacji odzwierciedlających zagrożenia czyhające na konsumenta w sieci (np.: oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, kradzież tożsamości, fałszywą zbiórkę charytatywną, piramidę finansową), dbając o to, żeby każdą z nich maksymalnie urealnić. Wygląd strony internetowej, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne jak te, z którymi faktycznie spotyka się konsument w sieci, zatem użytkownik zachowuje się naturalnie - wybiera towar, jego parametry, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz, zapoznaje się z materiałem reklamowym czy też wchodzi w konwersację z chatbotem.

Dzięki temu w sposób zupełnie bezpieczny dla użytkownika (żadne z wpisywanych danych nie są zapisywane i archiwizowane) pokazujemy sposoby działania nierzetelnych sprzedawców oraz oszustów działających w sieci.

Każda sytuacja zawiera podsumowanie. Po pierwsze użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji konsumenckich. Przekonuje się, że decyzje podejmowane zbyt szybko, pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku mogą oznaczać wymierne straty finansowe czy niepotrzebne frustracje. Po drugie dowiaduje się, jak w podobnej sytuacji postąpić, co i gdzie sprawdzić, na co zwrócić uwagę, aby nie paść ofiarą oszustwa. Po trzecie dostaje wskazówki, co zrobić i gdzie się zwrócić, jeśli do tego dojdzie. Całość symulowanego zdarzenia kończy test wiedzy.

Dla ułatwienia pracy nauczycieli, edukatorów czy rzeczników konsumentów przygotowaliśmy 10 scenariuszy lekcji z wykorzystaniem naszego narzędzia edukacyjnego.